Wandelen geeft schone energie

18 maart 2019 - Amsterdam, Nederland

Als fervente Griekenlandgangers is het nog best lastig te ontkomen aan onze, natuurlijk veel te grote, CO2-footprint. Zonder in een vliegtuig te stappen, kom je er eigenlijk niet. En al helemaal niet als je, zoals wij, geen weken de tijd hebt. Gelukkig staat daar tegenover dat wij onvermoeibare wandelaars zijn. Eenmaal geland op weer een volgend pareltje van de Griekse archipel, zal je ons niet snel aantreffen in een auto of taxi. Een enkel ritje met de lokale bus daargelaten, verplaatsen wij ons liever te voet.

Duurzaam dichtbij

En eerlijk is eerlijk: we doen ons best. Steeds vaker kiezen wij vegetarische producten in plaats van een stukje vlees. Hebben wij geen eigen auto meer, maar rijden wij greenwheels. En alle ouderwetse gloeilampen in ons huis zijn inmiddels vervangen door ledverlichting. Daarnaast zijn wij overgestapt op groene energie, nadat we op een vergelijkingssite zijn gaan energie vergelijken. Op zoek naar duurzame vakantie accommodaties in eigen land laten we op een regenachtige zondagmiddag alle ecologische strandhuisjes, recyclebare stacaravans en duurzaam ingerichte pipowagens aan ons oog voorbijtrekken. De maartse storm giert rond het huis als wij een boomhut met grasdak vergelijken met het schattige tiny house dat volledig draait op groene energie. Maar hoe harder de regen tegen de ramen striemt terwijl rukwinden de pannen op ons dak doen klepperen, hoe meer wij verlangen naar de Zuid-Europese zomer. Met een zucht verlaten we ons kille kikkerland en surfen we naar het zonovergoten eilandenparadijs.

Groen geweten

Om ons ‘groene’ geweten nog een beetje te sussen, kiezen wij dit jaar voor een wandelvakantie op het relatief onbekende Andros. Het eiland beschikt als een van de weinige van Griekenland overigens niet over een vliegveld. Vanaf de luchthaven van Athene neem je de bus naar de haven van Rafina en van daaruit vaar je in ongeveer 2 uur naar het eiland. Door de aanwezigheid van vele bronnen is het er voor Griekse begrippen aangenaam groen. Wat ons in het bijzonder aantrekt in dit fotogenieke eiland is dat de paden er letterlijk nog niet zijn platgetreden, althans als wij de beschrijvingen mogen geloven. Ons plan is om de Andros route te lopen. Een netwerk van ruim honderd kilometer in verval geraakte historische wandelpaden. De paden die vroeger werden gebruikt om de verschillende dorpen met elkaar te verbinden, zijn met de komst van de auto en de scooter goeddeels in onbruik geraakt.

Sporen uit de oudheid

Sinds 2010 is een vrijwilligersorganisatie actief om de paden te herstellen en te onderhouden en hiermee een bijdrage te leveren aan duurzaam toerisme. De route is gekeurmerkt als Leading Quality Trail/Best of Europe en aangezien wij al veel prachtige paden in Europa hebben bewandeld, is dit een veelbelovende kwalificatie. Zo verheugen wij ons nu al op de archeologische vindplaats Zagora en het kasteelklooster van Panachradou. Onderweg is er een ruime keuze aan plekken om te overnachten. Alle accommodaties ondersteunen het project Andros route. En met die wetenschap vallen wij na een middagje voorpret met een gerust hart in slaap.