Den Bosch: Een Gezellige Stad

17 december 2018 - Amsterdam, Nederland

Stedentripjes worden steeds vaker door groepjes vrienden of vriendinnen gedaan. Soms ter gelegenheid van iets of gewoon zomaar als een jaarlijks terugkerend evenement. Hoe leuk is het niet om even met je vriendinnen of vrienden een weekendje weg te gaan? Ook wij gaan ieder jaar even een weekend weg. Meestal is het een buitenlandse stad, zoals Madrid, Valencia, Rome of een andere leuke stad, maar het kan zomaar ook ineens een Nederlandse stad zijn. Dit jaar was Den Bosch aan de beurt, de stad van de beroemde Jheronimus Bosch.

Sfeervol centrum

Behalve het weer doet Den Bosch zeker niet onder voor de leuke steden in het buitenland. Veel historische panden en een groot en gezellig marktplein maken de stad bijzonder. Daarnaast heeft het sfeervolle centrum van Den Bosch alles wat een groep vrouwen aantrekt. Leuke winkels, authentieke straatjes, tal van gezellige eetgelegenheden en heel veel kroegjes met een goede sfeer. Weer of geen weer, genoeg plekken dus om een warm onderkomen te vinden als de regen weer eens met bakken uit de hemel komt. En helaas hebben we ook de nodige regen gehad. Maar ja, dat is Nederland.

Weer of geen weer

Het weer in Nederland is ook de reden waarom we meestal voor het zuiden van Europa kiezen. Ook al is het winter, de kans dat je lekker buiten kunt zitten, is in Spanje of Italië veel groter dan in Nederland. Lekker een terrasje pakken en hier wat drinken, een hapje eten en mensen kijken. Dit is in Nederland meestal alleen mogelijk in de zomermaanden. Maar niet in Den Bosch. Hier kun je gewoon het hele jaar door buiten zitten. Regen of geen regen, het terrasleven gaat gewoon door. Ook als het koud en nat is, heerst er ’s avonds in de straten van Den Bosch gewoon een unieke vakantiesfeer. Groepjes mensen die aan bartafels staan te borrelen en terrassen die vol zitten.

De gezelligheid van de Korte Putstraat

De Korte Putstraat in Den Bosch is hier een goed voorbeeld van. Aan weerszijden van de korte straat zitten horecagelegenheden. Of het nu gaat om restaurantjes of cafés; ze hebben allemaal een terras. De luifels of speciale parasols beschermen de bezoeker tegen de regen en de vele heaters houden de gasten warm. En als je lekker in de loungesets zit en je hebt het nog steeds koud, liggen ook de fleecedekens voor je klaar. Hier kun je gezellig zitten en genieten van een drankje, iets eten of een bakje koffie drinken met de beroemde Bossche Bol.

De kerstsfeer en het vakantiegevoel

Of het nu december is of een warmere maand in de zomer, hier heerst altijd een gezellige sfeer. Wij waren er in december en het was nat én koud. Toch was dit totaal geen belemmering om te genieten van de ambiance. Overal hing kerstverlichting en stonden er kerstbomen met lichtjes. Daarnaast had de hele straat een roze gloed van de vele heaters. Echt duurzaam was het misschien niet, maar wel heel gezellig. Het is te hopen dat de horecagelegenheden duurzame energie gebruiken. Ik heb sinds kort ook een duurzaam energiecontract afgesloten thuis. Heel makkelijk via een een energievergelijker. Maar hoe dan ook, van al die lichtjes kregen wij weer positieve energie! Dit was het echte vakantiegevoel in eigen land.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade